Tykhe Sanat ve Tasarım Dergisi (e-ISSN: 2667-6818) Düzce Üniversitesi Sanat, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi tarafından yılda iki kez yayınlanan (Aralık, Haziran) ulusal hakemli bir dergidir.
Elektronik olarak yayımlanan Tykhe Sanat ve Tasarım Dergisi sanat ve tasarım alanlarında yapılan özgün araştırma, inceleme ve değerlendirmeleri bir araya getirerek bu alanlardaki akademik tartışmalara ve bilgi birikimine katkıda bulunmayı amaçlamaktadır.
Tykhe Sanat ve Tasarım Dergisi sanat ve tasarımın bütün alanlarıyla ilgili teknik-uygulama temelli yaklaşımlara, yöntemlere, deneyimlere, kuramsal çalışmalara ve disiplinler arası incelemelere açıktır. Dergide sinema, sahne sanatları, müzik, mimarlık, tasarım, plastik sanatlar, sanat tarihi ve estetik alanlarından yazılar yayınlanmaktadır.
Tykhe Sanat ve Tasarım Dergisi’nde Türkiye’deki sanat ve tasarım konularındaki araştırmalara, kuramsal tartışmalara ve akademik ortama katkıda bulunacağı düşünülen çeviri metinler de yayınlanmaktadır.
Derginin yayın dili “Türkçe”dir.
SAYFA DÜZENİ
Program: Çalışmalar MS Word Programı ile hazırlanmalıdır.
Sayfa Kenar Boşlukları: Sağ, sol, alt, üst: 3 cm.
Yazı Karakteri: Times New Roman.
Yazı Puntosu: Özler 10 punto ve italik, ana metin 12 punto, resim altı yazısı 10 punto, dipnotlar 10 punto kullanılmalıdır.
Satır Arası: Ana metinde ve özde 1,15 ve blok alıntılar ile dipnotlarda 1(tek) satır aralığı kullanılmalıdır.
Paragraf Arası: Paragraf öncesi ve sonrası boşluk kullanılmamalıdır.
Paragraf: Metin boyunca 1.25 cm paragraf girintisi kullanılmalıdır ve tüm metin sola yaslı olmalıdır. Öz sola yaslı, blok alıntılar sağdan ve soldan 1.25 cm içerde, eğer bir paragraftan fazlaysa sonrakilerin ilk satırı fazladan 1.25 cm daha içerden başlamalıdır. Kaynakçada her bir maddenin ilk satırdan sonrakileri için 1.25 asılı girinti kullanılmalıdır.
Makale Başlığı: Başlık makaleyi tanımlayıcı olmalı ve mümkünse 12 kelimeyi aşmamalıdır. İlk Harf Büyük, kalın, 14 punto, sayfaya ortalı olmalıdır.
Metin Başlıkları: 12 Punto, İlk Harf Büyük, kalın, sola yaslı olmalıdır. Başlıklarda satır aralığı 2 kullanılmalıdır. Bir bölümde sadece bir altbaşlık kullanmaktan kaçınılmalıdır. Rakam veya harflendirme yapılmamalı, başlıktan önce boşluk bırakılmamalıdır. İlk paragraflar defacto olarak giriş paragrafı olduğundan ayrıca “giriş” ibaresinin kullanılmasına gerek yoktur.
Alıntılar: Metin içinde 40 sözcüğü geçen alıntılar; tırnak kullanılmaksızın, sağ ve soldan 1.25 cm girintili, tek satır (1) aralıklı, 10 punto yazılmalıdır.
Sayfa Numarası: Kullanılmamalıdır. Üst bilgi ve alt bilgi gibi ayrıntılar yer almamalıdır.
Öz Yazımı: Makalenin başında 250 kelimeyi aşmayan Türkçe ve İngilizce bir öz bulunmalıdır. Bu özde makalenin konusu, amacı ya da ele aldığı problem, varsa kullandığı yöntem, ulaştığı sonuçlar ve sanat ve tasarım alanına katkısı belirtilmelidir. Sola yaslı ve paragraf girişi olmadan yazılmalıdır.
Anahtar kelimeler: 3-5 adet arası olmalıdır.
• Görseller hariç, çalışmanın (metin gövdesinin) 20 sayfayı aşmaması önerilir.
• Bütün yazılar sırasıyla; 1) Başlık, Türkçe Öz ve Anahtar Kelimeler, 2) İngilizce Öz ve Anahtar Kelimeler, 3) Ana Metin, 4) Kaynakça, şeklinde dizilmelidir.
GÖRSELLER
• Kullanılacak görseller (şekil, resim, fotoğraf, tablo ve grafikler) tablo içine yerleştirilmeli.
• Görseller numaralandırılmalı (Resim 3. gibi) ve makalenin en sonunda değil, metin içinde bahsi geçen cümlenin sonunda yer almalı.
GÖRSELLERİN FORMATI: PNG ya da JPEG formatında, RGB renk modunda, en fazla (72) pixel/inch çözünürlükte ve net olmalıdır.
GÖRSEL ALTI KÜNYESİ: “Resim 1. Sanatçı adı, Eser adı, eser tarihi, (varsa) teknik, ölçüler, (kaynakça)” şeklinde 10 punto olarak yazılmalıdır. Görsel kaynakçası, görsel altında parantez içinde yazılmalıdır. Eser adı Türkçeye çevrilerek kullanılmalıdır. Orijinal ad, gerekli görüldüğü takdirde, parantez içinde verilebilir.
Örnek: Resim 3. Tykhe heykeli, MÖ 2.yy (www.xxxx.com.)
Örnek: Resim 5. Theodoros Aeschylos, Lir Satan Küpid, 1985, tuval üzerine yağlıboya, 35x45 cm. (Papadapoulos, 2020, s. 32)
Görseller numaralandırılmalı (Resim 3. gibi) ve makalenin en sonunda değil, metin içinde
bahsi geçen cümlenin sonunda yer almalı.
Görsel Altı Künyesi:
KAYNAK GÖSTERME HAKKINDA bkz. https://cdn.duzce.edu.tr/File/GetFile/62a62ded-e07a-4025-a513-9d72e1e136f2
KİŞİSEL BİLBİLERİN SİLİNMESİNE DAİR YÖNERGE İÇİN bkz. http://tykhedergi.duzce.edu.tr/Dokumanlar/tykhedergi/DERGI/Kisisel%20Bilgi%20Silme%20Yonergesi.pdf
ETİK KURALLAR
Tykhe Sanat ve Tasarım Dergisi “Yayın Etiği”, “Araştırma Etiği” ve “Yasal/Özel İzin Belgesi Alınması” ile ilgili ulusal ve uluslararası etik kural ve ilkeleri benimsemektedir. Aşağıda belirtilen etik kurallar Committee on Publication Ethics (COPE) tarafından yayınlanan yönergeler esas alınarak hazırlanmıştır. Yayın sürecine katılan bütün taraflar bu kurallara uymakla yükümlüdür.
YAYIN ETİĞİ
Tykhe Sanat ve Tasarım Dergisi’ne gönderilen çalışmalarda değerlendirme ve yayın sürecine katılan editörler, yazarlar ve hakemler aşağıda her bir paydaş için ayrı başlıklar halinde belirtilen kuralları kabul etmiş olurlar.
Tykhe Sanat ve Tasarım Dergisi’ne gönderilen makalelerin özgün olması ve bilime/sanata katkı sağlaması beklenmektedir. Dergide daha önce hiçbir yerde yayınlanmamış çalışmalara yer verilir.
Tykhe Sanat ve Tasarım Dergisi’nde kör hakemlik uygulanır.
Tykhe Sanat ve Tasarım Dergisi’ne gönderilen çalışmalar iki hakemin değerlendirmesine sunulur. Hakemlerden bir olumlu bir olumsuz görüş varsa üçüncü hakemin görüşüne başvurulur. Yayınlanma konusunda son karar dergi yayın kuruluna aittir.
Aynı sayı içinde, aynı yazarın tek yazar ismiyle birden fazla çalışması yayınlanamaz. Çok yazarlı makaleler ise aynı sayıda yer alabilir.
YAZARLARIN ETİK SORUMLULUKLARI
Çalışma yayınlanmak üzere aynı anda başka bir dergiye gönderilmiş olmamalıdır.
Makalenin yazarları eksiksiz ve doğru bir biçimde belirtilmelidir. Makalede ismi bulunan bütün yazarların çalışmaya doğrudan katkısı bulunmalıdır.
Yayınlanmamış bildiri, tez ya da sunumdan çıkartılmış çalışmalar açıkça belirtilmelidir. Yazarlar bazı bölümleri ya da tamamı daha önce yayınlanmış olan bir çalışmayı atıf yapmadan ayrı bir yayın olarak tekrar yayınlamaktan kaçınmalıdır.
Yazarlar yararlanılan kaynakları metin içinde ve kaynaklar bölümünde eksiksiz bir şekilde belirtmelidir.
Çalışmaların yayınlanabilmesi için yazarlar, hakem ve yayın kurulunun görüş ve önerilerini dikkate almalıdır. Yazarlar çalışmanın yayınlanması konusundaki son kararın dergi yayın kurulunda olduğunu kabul etmiş olurlar.
Yazarlar yayımlanmış makaleleriyle ilgili hata ya da hatalar fark ettiklerinde bilgi vermek, düzeltmek ya da geri çekmek amacıyla Tykhe Sanat ve Tasarım Dergisi’yle iletişime geçmelidir.
Yazarlara herhangi bir şekilde telif ücreti ödenmez. Yayınlanmış yazıların bütün telif hakları dergiye ait olup, Tykhe Sanat ve Tasarım Dergisi’nden izin alınmaksızın başka bir yerde yayınlanamaz, çoğaltılamaz.
EDİTÖR VE ALAN EDİTÖRLERİNİN ETİK SORUMLULUKLARI
Tykhe Sanat ve Tasarım Dergisi editörleri bilimsel niteliklerinden emin oldukları makaleler yayınlamaktan, kör hakemlik değerlendirme süreci ve etik ilkelerin uygulanmasını sağlamaktan sorumludur.
Editörler Tykhe Sanat ve Tasarım Dergisi’ne gönderilen makalelerle ilgili bilgileri gizli tutmalıdır.
Editörler intihalle ilgili önlemler almada sorumludur.
Editörler makalelerin uygun nitelikli hakemler tarafından incelenmesini, değerlendirmelerin yansız ve bağımsız yapılmasını sağlamalıdır.
Editörler makalelerin yayınlanması konusunda karar verirken makalelerin özgünlüğünü, bilime/sanata katkısını, kullanılan araştırma yönteminin ve varılan sonuçların geçerliliğini, anlatımın açıklığını, derginin amaç ve kapsamına uygunluğunu temel alırlar.
Editörler hakemlerin değerlendirmelerini, hakaret ve aşağılayıcı ifadeler içermediği sürece, herhangi bir değişiklik yapmadan yazara iletmede sorumludur.
Editörler hakemlerin dergiye yaptığı katkıyı gerektiği şekilde belirtmelidirler.
Editörler yazarların hakemlerin olumsuz görüşlerine ilişkin itirazlarını incelemeli, söz konusu itirazın kanıtlı gerekçelere dayanıp dayanmadığını belirlemeli ve gerekli görülürse farklı hakem görüşüne başvurmalıdır.
Editörler Tykhe Sanat ve Tasarım Dergisi’yle ilişkisi olan yazarlardan gelen makalelerin de yansız bir şekilde değerlendirilmesini sağlamalı ve bu konuda okurları bilgilendirmelidir.
HAKEMLERİN ETİK SORUMLULUKLARI
Hakemler değerlendirmeyi kabul ettikleri makaleyi süresi içinde değerlendirmelidirler.
Hakemler sadece uzmanlık alanlarıyla ilgili makaleleri değerlendirmeyi kabul etmelidir.
Hakemler makaleye ilişkin her türlü bilgiyi gizli tutmalıdır.
Hakemler makaleleri bilimsel nitelikleri açısından ve yansız bir şekilde değerlendirmelidir.
Hakemler makalenin başka bir yerde yayınlandığını veya başka bir yayınla ciddi bir benzerliği olduğunu tespit ettiklerinde durumu dergi editörlüğüne bildirmelidir.
Hakemler değerlendirmelerini akademik kurallara uygun ve yapıcı bir dille yapmalı, küçültücü ve onur kırıcı kişisel yorumlardan kaçınmalıdır.
Hakemler çıkar çatışması olduğunu düşündüklerinde yazıyı değerlendirmeyi kabul etmeyerek durumu Tykhe Sanat ve Tasarım Dergisi Yayın Kurulu’na bildirmelidir.
Hakemler makalenin yayınlanması konusunda son kararın dergi yayın kurulunun yetkisinde olduğunu kabul etmiş olurlar.
ARAŞTIRMA ETİĞİ
Araştırmacılar çalışmada yer alan verileri, bulguları ve değerlendirmeleri başka bir yerden aşırmamalı, uydurmamalı ya da çarpıtmamalıdır. Tykhe Sanat ve Tasarım Dergisi’nde yayınlanan makalelerde kaynak gösterilmeden başkasına ait herhangi bir bilgi, bulgu ya da düşünce kullanılamaz.
Araştırmaya temel oluşturan veriler, kaynaklar ve bulgular yeniden incelenebilmek, değerlendirilebilmek ve kullanılabilmek üzere başka araştırmacıların erişimine açık olmalıdır. Paylaşılan bilgilerde gizlilik ilkesine uyulmalıdır.
Araştırmanın farklı aşamalarında etkin katkıda bulunmamış kişilerin isimleri yazarlar arasında yer alamaz. Yazarların sırası araştırmaya katkı düzeyine göre belirlenmelidir.
Makaleye konu olan çalışmalar herhangi bir kurum veya kuruluş tarafından desteklenmişse, bu kurum veya kuruluş makalede belirtilmelidir. Çalışmalarıyla ilgili taraf olabilecek kişisel ve finansal ilişkiler bildirilmelidir.
Araştırmada çatışma durumu varsa makalenin sonunda Çatışma Beyanı verilmelidir.
Makalelerde kullanılan fikir ve sanat eserleri için telif hakları düzenlemelerine uyulmalıdır.
Yazarlar araştırmaları için gerekli etik kurul izinlerini almış olmalıdır.
YASAL/ÖZEL İZİN BELGESİ ALINMASI
Etik kurul izni gerektiren çalışmalarda, alınan etik kurul izniyle ilgili bilgiler (izni veren kurumun adı, hangi tarihte ve hangi sayı numarasıyla alındığı) yöntem bölümünde ve ayrıca makalenin ilk sayfasında açık olarak belirtilmelidir. Etik kurul izni gerektiren araştırmalar aşağıdaki gibidir:
Anket, mülakat, odak grup çalışması, gözlem, deney, görüşme teknikleri kullanılarak katılımcılardan veri toplanmasını gerektiren nitel ya da nicel yaklaşımlarla yürütülen her türlü araştırma,
İnsan ve hayvanların (materyal/veriler dâhil) deneysel ya da diğer bilimsel amaçlarla kullanıldığı araştırmalar,
İnsanlar üzerinde yapılan klinik araştırmalar,
Hayvanlar üzerinde yapılan araştırmalar,
Kişisel verilerin korunması kanunu gereğince retrospektif çalışmalar.
Ayrıca, makalelerde başkalarına ait ölçek, anket ya da fotoğrafların kullanımı için sahiplerinden izin alınması ve makalede belirtilmesi gerekmektedir.
YAZILARIN DEĞERLENDİRİLMESİ
TYKHE`ye gönderilen yazılar, önce dergi ilkelerine ve yazım kurallarına uygunluk açısından incelenir. Uygun görülen yazılar, ilgili alan editörünce incelenir ve makale ilgili alandan iki hakeme gönderilir. Hakem değerlendirmeleri olumlu olan çalışmalar Yayın Kurulu tarafından onaylandığı takdirde yayın sırasına alınır ve yazarlara bilgi verilir.
TYKHE'ye gönderilen makaleler 01.04.2019 tarihinden itibaren Turnitin ve ithenticate programı kullanılarak intihal açısından taranmaktadır. Tarama sonucunda benzerlik oranı %15 ve üzerinde çıkan makaleler değerlendirme yapılmadan reddedilir. Editör ve yayın kurulunun sorun görmesi durumunda makaleler ayrıca iThenticate programı kullanılarak da taranır.
Yazım kurallarına uymadan gönderilen makaleler değerlendirmeye alınmaz.
Dergimiz yazarlardan herhangi bir ücret talep etmemektedir.
Ayşe Nahide Yılmaz graduated from the Department of Philosophy at Middle East Technical University in 2001. She received her M.S. (2006) and Ph.D. (2014) degrees in Art History from Hacettepe University. Her doctoral dissertation, titled “Artistic and Political Dynamics in Turkey in the 1980s,” explores the intersections between art, politics, and cultural transformation during the post-1980 period in Turkey.
She has published numerous articles, translations, and essays in academic and art periodicals, written catalog texts for exhibitions, and presented papers at national and international conferences. Her books in Turkish include Politics and Art in Turkey Since 1980 (2014), Art, History and Aesthetics (2020), and Art and Concepts (with Mehmet Yılmaz, 2023). She is the chief editor of Tykhe, an academic journal on art and aesthetics.
In addition to her scholarly work, Yılmaz has also engaged in artistic and curatorial practices. She created two performances, Radiator (2003) and The Fear of Presentation (2006); organized the exhibition Aesthetics Overflowed at Mersin University (2006); participated in the Gazi University Faculty of Fine Arts exhibitions with the counter-exhibition –x (2007) and the happening Crime and Punishment (2008). She has also participated in some group exhibitions with her installations.
She taught Aesthetics at the Faculty of Fine Arts, Mersin University (2003–2006), and worked as a Research Assistant at Gazi University (2007–2015) in both the Faculty of Fine Arts and the Faculty of Architecture. She currently serves as an Associate Professor at the Faculty of Art, Design and Architecture, Düzce University, where she teaches various theoretical courses such as Sociology of Art, Turkish Contemporary Art, Art History, Basic Concepts of Art, Modernism and Postmodernism in Art.
Yılmaz is a member of AICA (International Association of Art Critics) and SanArt Association for Aesthetic and Art Theory.
Kurtuluş Özgen directed-produced several non-fiction films and cultural projects. His films have been screened in more than 70 film festivals and have won 18 awards. His photography and video works have been selected for several art exhibitions. Özgen received his bachelor’s degree in Cinema, his graduate degree in Painting (2012) and Phd in Art in New Media (2017). He also studied contemporary art history, video art and continues to study as a doctoral candidate in cultural anthropology programme. His academic focus is on documentary film studies, film-philosophy, cinematography, ethnographic cinema, video art and new media. He continues to be an associate professor at AHBV University Fine Arts Faculty, Department of Photography and Video.
2005 yılında Mustafa Kemal Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Resim Öğretmenliği Bölümünden mezun oldu. 2009 yılında (Erasmus Programı) Fransa’da Lille şehrinde Tourcoing Ecole Regionale Superiore d’Expression de Plastique’ de (ERSEP) dersler aldı. 2010 yılında Mersin Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Resim Anasanat Dalı, Yüksek Lisans Programından mezun oldu. 2014 yılında Gazi Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Resim Anasanat Dalı, Sanatta Yeterlilik Programından mezun oldu. Halen Düzce Üniversitesi Sanat, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Resim Bölümünde çalışmaktadır. Yurt içi ve yurtdışında çeşitli karma sergi, festival, workshop ve sempozyumlara eserleriyle katılmıştır. Katıldığı bazı sergiler aşağıdadır.
2025: Uluslararası 6. Gaia Sanat Bienali, Vila Nova de Gaia, Portekiz.
2024: 2. Bienal de Art Contemporanea Tres os Montes, Linha d’Agua, Portekiz
2024: 23. Cerveira Bienali, Vila nova de Cerveira, Portekiz
2024: 2. Kommagene Bienali, Kahta Kalesi, Adıyaman
2024: Dissensus II, Açık Çağrı Seçkisi, Gri Alan Sanat, Ayvalık, Balıkesir
2024: “Sessizlik Haritaları” Kişisel Sergi, Türkan Saylan Kültür Merkezi Maltepe Galerisi, Maltepe, İstanbul
2023: “The Power of the object” Cerveira Bienal Müzesi, Cerveira, Portekiz
2023: “Bildiğimiz dünya geride kaldı” Grup Sergisi, Navart Sanat Galerisi, Van
2023: “Sessizlik” Kişisel Sergi, Merqez Art Space, Bodrum, Muğla
2023: “Bahar seçkisi II” Gri Alan Galeri, Ayvalık, Balıkesir
2023: “Bizim Büyük Varoluşumuz” Grup Sergisi, Büyükdere35 Galeri, Beyoğlu İstanbul
2022: “Karşılaşma İlk” Grup Sergisi, Ergin Karlıbel Sanat Galerisi, Ordu
2022: Suye Dosta (Dosta doğru) Grup Sergisi, Tebriz Güzel Sanatlar Üniversitesi, Tebriz, İran
2021: Cerveira Bienal Müzesi Koleksiyon sergisi, Cerveira Bienal Müzesi, Cerveira, Portekiz
2021: “Ekran Görüntüsü”, Grup Sergisi, Düzce Üniversitesi, Sanat, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Online Sergisi
2020: “Without Borders” Art Competition, World University of Design, New Delhi, India
2020: 7. Duyu: Gölge, Düzce Üniversitesi, Sanat, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Online Sergisi
2019: S. Karcıoğlu Art Workshop, İzmir
2018: Osten Biennial of Drawing, Üsküp, Makedonya
2018: 20. International Cerveira Art Biennial, Cerveira, Portugal
2017: Istanbul Rotary Sanat Yarışması, Katalog, İstanbul
2016: Oart Sanat Yarışması Sergisi, Odeabank Sanat Galerisi, İstanbul
2016: Don Kişot’un İzleri, Uluslararası Karma Sergi, Çağdaş Sanatlar Merkezi, Ankara
2015. ODTÜ 16. Uluslararası Sanat Festivali, “İkinci Doğa” Sergisi, KKM. Sergi Salonu, Ankara.
2014: “Mash Up” Karma Sergi, Islip Art Museum, New York, USA.
2014: 15. Doğu Batı Sanatçıları Sempozyumu, Carei, Romanya
2014: 8. Biennial of Miniature Art, Czecstechowa, Polonya
2013- International Group Exhibition, Briarcliff College Art Gallery, New York, USA
2013- “Shanti Ra Sadhbhav” International Group Exhibition, Nepal Art Council, Kathmandu, Nepal.
Lisans ve Yüksek Lisans eğitimini Yeditepe Üniversitesi Mimarlık Bölümünde (%100 burslu) tamamlamış olup, Doktorasını İstanbul Teknik Üniversitesi Mimari Tasarım Anabilim Dalında tamamlamıştır. Post-Doc çalışmasını 2020 yılında Politecnico di Milano, Architecture and Urbanism programı altındaki TAU-Lab (Transnational Urbanism) araştırma enstitüsünde tamamlamış olup, halen Yeditepe Üniversitesi Mimarlık Bölümünde öğretim üyesi olarak görev yapmaktadır. Araştırma alanları, mimarlık teorisi ve eleştirisi ile mekanın ekonomi-politiği üzerine yoğunlaşmıştır.
Fırat Arapoğlu is an art historian, critic, and independent curator based in Istanbul, where he works as an associate professor in the Department of Common Courses at Altınbaş University. He has curated numerous exhibitions in Turkey and abroad. His recent projects include Intersections, Group Exhibition (2025, Vision Art Platform, İstanbul), Anita Taylor, Moonraker Solo Exhibition (2024, Vision Art Platform, Istanbul), A Journey A Slope, Ahmet Rüstem & Hakan Sorar Solo Exhibition (2024, Vision Art Platform, Istanbul), A Dream Unfolds, Aida Mahmudova solo exhibition (2024, Vision Art Platform, Istanbul), Fire, Albena Baeva solo exhibition (2024, Collect Gallery, Istanbul), In a Multiple Perspective, Group Exhibition (2022-2023, YARAT, Baku) Other Urban Orders, Sophia Grancharova solo exhibition (2022, the ICA, Sofia), Lines of Site, International Traveling Exhibition (2022, Istanbul, Dundee, Barcelona), 6. International Istanbul Children and Youth Biennial (2022, Istanbul), “Unforgettable Future,” Krassimir Terziev solo exhibition (2019, Versus Art Projects, Istanbul) can be mentioned. He has co-curated the 3rd Çanakkale Biennial, the 3rd and 4th International Mardin Biennials, and the 1st Mediterranean Contemporary Art Biennial. Among the art magazines he has contributed to in Turkey and abroad are Sanat Dünyamız, Genç Sanat, Art-İst Modern & Actual, ICE, ARTAM, Art Unlimited, Eleştirel Kültür, RH+, İstanbul Art News, Artdog İstanbul, Varlık, and Flash Art. He has written articles on art and art education, presented papers at national and international symposia, and authored book chapters. He has given lectures and workshops at the Istanbul Modern Art Museum, Moda Sahnesi, Atölye Maçka, Narmanlı Art, Nazım Hikmet Cultural Center, and Istanbul Bilgi University. He is a member of the International Association of Art Critics.
Born in 1979 in Istanbul, Turkey, I completed my early education before earning a BA in Radio, Television, and Cinema from Istanbul University in 2002. Later, I pursued two MA degrees: one in Philosophy and Religious Studies in 2014, and the other in Radio, Television and Cinema in 2016. In 2022, I successfully defended my PhD at Selçuk University's Institute of Social Sciences, where my thesis focused on the interplay between form and reality in Andrey Tarkovsky's films. I now serve as an assistant professor at Giresun University's Tirebolu Faculty of Communication, engaging in scholarly research that explores the intricate relationship between cinema and philosophy.
Rektör Danışmanı ve Görsel İletişim Tasarımı Bölüm Başkanı olarak görev yapmaktadır. Ankara Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi Resim Bölümü mezunudur. İlk lisans derecesini Anadolu Üniversitesi GSF Çizgi Film-Animasyon anasanat dalı programında, ikinci lisans derecesini ise Kamu Yönetimi anabilim dalında aldı. İlk Yüksek Lisans (Resim ASD) ve Sanatta Yeterlik/Dr tezini (Grafik Tasarımı ASD) Prof. Dr. Nazan ERKMEN danışmanlığında hazırladı. İkinci Yüksek Lisansını Yönetim ve Organizasyon Programında Prof. Dr. Mesut KURULGAN danışmanlığındaki projesi ile tamamladı. Çizer olarak her iki adı ("Açelya B. Gönüllü" ve "Betül Gönüllü") ile 2004 yılından bu yana çocuk-yetişkin kitaplarında ve dergilerde (Alfa, Bu, Doğan Egmont, Erdem, Everest, Evrensel, Morpa, Koç Üniversitesi Yayınları, vd.) illüstrasyonları yayınlandı. Recaizade Mahmut Ekrem'in "ARABA SEVDASI" adlı edebiyat eserini, 2010 yılında Everest yayınları için çizgi roman senaryosu olarak yazıp çizdi. 2014 yılında, TUDEM EDEBİYAT ÖDÜLLERİ kapsamında ülkemizde ilk kez gerçekleştirilen "Kitap Tanıtım Filmi (booktrailer) Yarışması"nda, Chris Priestley'in yazdığı "Montague Amca'nın Dehşet Hikayeleri" adlı kitabı için yaptığı animasyon film ile birincilik ödülü kazandı. 2015 yılından bugüne illüstrasyon ve poster çalışmalarından oluşan kişisel sergiler açarak çok sayıda karma sergiye katıldı. Şirketler, vakıflar ve üniversiteler için logo ve kurumsal kimlik tasarımları yaptı. Düzce Üniversitesi’nin logosunu ise 2022 yılında yeniden tasarlayarak üniversite "Kurumsal Kimlik Kılavuzu"nu hazırladı. 2024 yılında ise Düzce Üniversitesi web sayfasının tasarımını gerçekleştirdi. 2016 yılında Düzce Üniversitesi’nde öğretim üyesi olarak göreve başladı. 2018 yılında ÜAK’tan "Tasarım" bilim alanında Doçentlik unvanı, 2024 yılında ise Profesörlük ünvanı aldı. Halen illüstratör ve tasarımcı olarak İstanbul'da çeşitli yayınevi ve kurumlarda aktif olarak çalışmalarını sürdürmekte, çalışmaları çeşitli kurumlarda yer alıp, dergi ve kitaplarda yayınlanmaktadır.
Gazi Üniversitesi Mimarlık Bölümü’nü 2009 yılında derece ile bitirdi. Lisansüstü eğitimine İngiltere’de University College London (UCL), University of Bath ve University of Liverpool’ da devam etti. Tarihi Yapı Koruma ve Restorasyon alanında yüksek lisansını (2012) ve Mimarlık alanında da doktorasını (2017) tamamladı. Doktora süresince University of Liverpool’da araştırma&öğretim görevlisi olarak hem Mimarlık hem de Kentsel Planlama ve Tasarım Bölümü lisans ve yüksek lisans öğrencilerine Mimari ve Kentsel Tasarım Stüdyosu, Kentsel Tasarım ve Mekâna Giriş, Mimari Araştırma Teknikleri ve Strüktür ve Malzeme dersleri verdi. Doktora sonrası araştırmalarına yine aynı üniversitenin 1 yıllık araştırma geliştirme teşvik bursunu kazanarak misafir araştırmacı olarak devam etti. 2018 yılı itibariyle akademik kariyerine Türkiye’de Düzce Üniversitesi Sanat Tasarım ve Mimarlık Fakültesi, Mimarlık Bölümü’nde devam etmektedir. Uzmanlık alanı tipo-morfoloji olup başlıca ilgi alanları kentsel koruma problemleri, mimari ve kentsel tasarım, konut tipo-morfolojisi, tipolojik süreç (typological process), insan ve yapılı çevre ilişkileri, çevre psikolojisi ve mekân algısıdır. Mevcut çalışmaları tipolojik sürecin ampirik olarak tanımlanması ve mekân algısının bu süreçte değişiminin izlenebilmesi için geliştirdiği metodolojik yaklaşım üzerinden yeni konut tasarım ilkelerinin sosyokültürel sürdürülebilirlik doğrultusunda geliştirmesi üzerine devam etmektedir. 2021-2022'de kazandığı Fulbright Doktora sonrası bursu ile Amerika bağlamına State University of New York at Buffalo'da post doktorasını tamamlamış olup, çalışmalarına Düzce Üniversite'sinde devam etmektedir.
Zehra Seda Boztunalı, 1988 yılında Burdur’da doğdu. Isparta Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi Resim Bölümü’nden 2007’de, Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Resim Bölümü’nden 2011 yılında mezun olmuştur. Akdeniz Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü’nden 2014 yılında Yüksek Lisans derecesini, 2023 yılında ise “Günümüz Sanatında Değişen Yüzey Algısı ve Nesne-Mekân İlişkisi” başlıklı tezi ile Sanatta Yeterlik derecesini almıştır. Güzel Şeyler Derneği’nin görsel sanatlar ekibinde yer alan Boztunalı, Düzce’de yaşamakta ve çalışmaktadır. Üretimlerinde resim, çizim ve mekâna-özgü (site-specific) yerleştirme gibi birden fazla alanda, çocukluk döneminde yaşadığı kayıptan hareketle hafıza, ölüm, yas, sağaltım ve otobiyografi kavramları üzerine yoğunlaşmaktadır. 2023 yılında “Beton, Ot ve Diğerleri” başlıklı projesi ile CultureCIVIC Sanatsal Üretim Destek Fonu almaya hak kazanan Boztunalı projesinde II. Dünya Savaşı döneminde Türkiye’nin çeşitli stratejik noktalarına inşa edilmiş ancak hiç kullanılmamış korugan isimli betonarme yapılardan yola çıkmaktadır. Koruganların savunma ve savaş işlevlerini yitirmesiyle doğayla bir araya geldiği bir dönüşüm hikayesini açığa çıkarmaya niyetlenen Boztunalı üretimlerinde nesli tehlike altında olan türleri, doğal ve yapay olan arasındaki sınırları araştırmakta; doğa, yuva, hafıza ve ekoloji kavramları üzerine düşünmektedir.
SOLO SERGİLER
2024 Beton, Ot ve Diğerleri, Düzce Üniversitesi, Müfide Kadri Sanat Galerisi, Düzce
2017 Arka Bahçemdekiler, Kültürevi Sergi Salonu, Kaş / Antalya
2015 Sinerji, Tarık Akıltopu Sanat Galerisi, Mimarlar Odası, Antalya
ÖDÜL
2022 Genç Sanat: 8. Güncel Sanat Proje Yarışması Mansiyon Ödülü, CSO Ada Ankara
ULUSAL VE ULUSLARARASI SEÇİLMİŞ KARMA SERGİLER
2024 Bas No.2 Açık Çağrı Sergisi, Belm Art Space, Ankara
2024 ArtContact 4. Uluslararası Çağdaş Sanat Fuarı, İstanbul
2024 Genç Buluşmalar, Taksim Sanat, İstanbul
2023 Restrospect: Decommissioned Works, Çevrimiçi Sergi, Lodger Galeri, Kansas
2022 Back of an Envelope, Çevrimiçi Sergi, Blue Monkey Network, Edgeland Modern, East Sussex, İngiltere
2022 Art Matters 5- Open Call Competition, Mansiyon, Biesenbach Galeri, Köln, Almanya
2022 Light of Day: Rejects Reconsidered, Çevrimiçi Sergi, Lodger Galeri, Kansas
2021 lump it An online open call, Wysing Broadcasts / Wysing Arts Centre, South Cambridge, İngiltere
2017 Akademix Sergisi, Uluslararası Plastik Sanatlar Derneği Galeri, İstanbul
2016 Türk Eczacıları Birliği 60. Yıl Resim Yarışması, Sergileme, Hilton Bomonti Otel ve Konferans Merkezi, İstanbul
2016 Nuri İyem Resim Ödülü, Sergileme, Evin Sanat Galerisi, İstanbul
2016 Karşılaşmalar, Akdeniz Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi’nden Yapıtlar, Pera Müzesi, İstanbul
2016 35. Turgut Pura Vakfı Resim Yarışması, Sergileme, Devlet Resim Heykel Müzesi Turgut Pura Sergi Salonu, İzmir
2016 Genç Sanat: 2. Güncel Sanat Proje Yarışması, Sergileme, Cer Modern Sanatlar Merkezi, Ankara
PROGRAM VE PROJE
2024 Eşikte Birlikte II: Sanatçılar, Küratörler, CultureCIVIC- Kapasite Geliştirme Programı, Nesin Sanat Köyü, İzmir
2023 Beton, Ot ve Diğerleri, CultureCIVIC: Kültür Sanat Destek Programı, Sanatsal Üretim Fonu
JÜRİLİKLER
2024 4. Geleneksel 20 Mayıs Dünya Arı Günü Ödüllü Resim Yarışması “Arı Varsa Hayat Var”, Düzce
2022 2. Geleneksel 20 Mayıs Dünya Arı Günü Ödüllü Resim Yarışması “Arı Varsa Hayat Var”, Düzce